Kredittsjekk  800 24 722

Betalingsanmerkninger

Betalingsanmerkninger

Hvem er vi?

Vi er verdens mest brukte leverandør av kredittopplysninger.



Betalingsanmerkninger og varselbrev

En betalingsanmerkning oppstår når vi får innrapportert ubetalte inkassosaker, utleggsforretninger, intet til utlegg, trekk i lønn, gjeldsordning eller konkurs på deg som privatperson (eller foretak). Når vi får inn en betalingsanmerkning, vil du få et varselbrev med informasjon om hva som registreres.

 


Har du fått et varselbrev?

I løpet av kort tid kommer Creditsafe til å sende ut brev til alle personer som har registrerte betalingsanmerkninger. Du har fått varselbrev om dine betalingsanmerkninger fra andre kredittopplysningsbyråer tidligere, men ettersom vi er et nystartet selskap, er dette en ny sak i vårt register. Du har krav på å motta informasjon om alle saker som registreres hos oss, selv om saken er gammel.

For mer informasjon om betalingsanmerkninger, se ofte stilte spørsmål nedenfor.


Ofte stilte spørsmål

Hvorfor har jeg mottatt brev om registrering av betalingsanmerkning?

Når en betalingsanmerkning blir rapport inn til oss, er vi pliktet til å informere deg om at du vil bli registrert med opplysninger som kan påvirke din kredittverdighet. I brevet står informasjon om hva betalingsanmerkningen gjelder. Anmerkningen vises ikke i kredittopplysningen før tidligst 20 dager etter brevets dato. Du har ikke rett til å nekte registreringen, med mindre det beviselig er feil informasjon.

Når får jeg en betalingsanmerkning?

Du får en betalingsanmerkning dersom du har ubetalt inkassosak, forliksdom, utlegg, lønnstrekk eller har gått i konkurs. Saken går først til inkasso når du får tilsendt en betalingsoppfordring. Dersom du ikke betaler denne, blir det foretatt et rettslig skritt og da rapporteres det inn en betalingsanmerkning til kredittopplysningsbyråene. Ved registrering i vår database vil du som privatperson først få et varselbrev med informasjon om hva som registreres. Har du fått en betalingsanmerkning kan det være vanskelig å få lån, tegne abonnement eller handle på kreditt.

Hvem rapporterer betalingsanmerkninger?

Det er private inkassobyråer, Statens innkrevingssentral, Løsøreregisteret og Statens kartverk (eiendomsregister) som rapporterer betalingsanmerkninger. Anmerkningene rapporteres inn til samtlige kredittopplysningsbyråer, deriblant Creditsafe.

Hvordan ser jeg at jeg har fått en betalingsanmerkning?

Når vi mottar en betalingsanmerkning til registrering, sender vi alltid et varselbrev til din folkeregistrerte adresse.

Hva blir registrert?

Vi registrerer den informasjonen som framgår av brevet du har mottatt. Utover dette vil det ikke bli registrert noen betalingsanmerkninger, med mindre det er utleggsforretninger som allerede er tinglyst i et offentlig register. Dine ligningsopplysninger er også registrert, i henhold til utlagt ligning fra Skattedirektoratet.

Når blir en betalingsanmerkning registrert?

En betalingsanmerkning blir registrert 20 dager etter varselbrevets dato. Du har ikke rett til å nekte registreringen, med mindre det beviselig er feil informasjon.

Hvem kan se informasjonen om meg?

Opplysninger om deg vil kun være tilgjengelig for våre kunder (foretak som er autorisert av oss) og har et saklig behov for kredittopplysninger. Du vil alltid motta et brev der det fremgår hvem som har fått opplysninger om deg og hvilke opplysninger som i så fall er utlevert.

Hvem har rapportert inn betalingsanmerkningen?

Betalingsanmerkningen er rapportert til oss av inkassobyrået oppgitt i brevet (kilde). Inkassobyrået vil oppdatere oss hvis det skjer endringer i saken som er relevante. Vi sletter saken når inkassobyrået melder fra om at betalingsanmerkningen er oppgjort.

Saken er oppgjort, hva nå?

Er saken oppgjort, sletter vi denne, og den vil ikke lenger kunne utleveres eller påvirke din kredittverdighet. Vennligst ta kontakt med inkassobyrået (kilden) og be om at saken oppdateres. Da vil den automatisk bli slettet.

Saken er omtvistet, hva gjør jeg?

Dersom saken er omtvistet, skal den ikke registreres. Vennligst ta kontakt med inkassobyrået med dine innsigelser, så vil de sende oss en oppdatering.

Jeg har fått en feilaktig betalingsanmerkning. Hva gjør jeg?

Ta først kontakt med inkassobyrået som har rapport saken slik at de kan rette opp i eventuelle feil.

Hvor lenge står en betalingsanmerkning?

En betalingsanmerkning slettes med en gang vi får melding om at saken er avsluttet/betalt. Saker som ikke er betalt, er i utgangspunktet registrert i fire år. Tiden kan forlenges dersom det tas et nytt rettslig skritt eller hvis den tinglyste heftelsen ikke blir slettet.

Har du spørsmål om selve kravet må du kontakte inkassobyrået som har rapportert saken.

Hva kan jeg gjøre for å få saken slettet?

Du kan betale saken. Ta kontakt med inkassobyrået, så vil de være behjelpelig med dette, og samtidig oppdatere oss så snart de har registrert betalingen. Vi vil da slette saken.


Verdens mest benyttede leverandør av kreditt- og foretaksinformasjon

Ni grunner

Ni grunner til å velge oss som leverandør av kredittopplysninger.

Kredittsjekk

Kredittsjekk kunder og leverandører, så vet du at du får betalt.

Overvåking

Få informasjon om viktige endringer rett til din e-postadresse.


Vänligen fyll i dina uppgifter nedan för att få ett nytt lösenord.

Ditt användarnamn

Din e-post

Användarnamnet eller e-postadressen är tyvärr inte giltigt. Vänligen kontakta vår support på telefon 031-725 50 50.
Ett nytt lösenord har nu skickats till din e-post.